fredag 24 augusti 2012

De kallar det "helg"

Jag har hört talas om något som heter "helg". Jag är inte helt på det klara med begreppet men så vitt jag har förstått är det något som inträffar mellan fredag och måndag. Jag misstänker att helg skulle kunna vara någon sorts hednisk Gud eftersom människor verkar samlas i grupper på fredagskvällen och ställa till med en fest kallad "fredagsmys". Jag tror att detta är ett sätt att hylla Guden och därmed blidka honom.
Helgen verkar vara en Gud som skänker människor gemenskap, ofta har jag förstått att den så kallade "lördagskvällen" är till för att möta upp nya människor under ett berusat tillstånd medan man på "söndagen" avslutar sin hyllning med en måltid känd som "bakismat".

Ja det verkar vara en mycket intressant religion det där om än lite sektliknande då man enbart stöter på en handfull som inte följer traditionerna slaviskt. Jag tror att jag, om möjlighet ges, ska utforska Helgen närmare på en mer praktisk basis i framtiden.

2 kommentarer:

  1. Helg? Det är någon jag aldrig hört talas om...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolla upp det nästa gång du ska till biblan! Förutom den sekt-liknande delen låter det faktiskt som något ganska mysigt...

      Radera