torsdag 30 augusti 2012

"Riktig fotograf"

Det kommer alltid finnas människor som kommer försöka trycka ner dig. Det är ingen ide att försöka undvika dem för de finns lite varstans och dyker upp där man minst anar. Ibland hoppar det grodor ur munnen, ibland säger de saker medvetet för att få dig att känna dig liten.

Kom bara ihåg att ta en titt på vad de sa. Finns det något du behöver ändra, det vill säga att det fanns ett uns sanning i det personen sa?

Efter att ha ignorerat det länge nu har jag äntligen försökt se objektivt på det en gubbstrutt sa om mig. Han kunde nämligen inte anlita mig eftersom jag inte var "en riktig fotograf".
Jag har mitt eget företag, jag har en viss utbildning i ryggen, jag har två års arbetserfarenhet.

Enligt nationalencyklopedin är en fotograf någon som "(yrkesmässigt) sysslar med fotografisk bildframställning"

Där står ingenting om att man måste vara fyrtio plus, inget om någon trist högskoleutbildning.
Så ja, jag tog mig i kragen och bevisade något för mig själv som jag redan visste.
Men jag vet en sextioplussare som ska få nationalencyklopedin anonymt i brevlådan lagom till jul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar