fredag 16 september 2011

Receptet för en bra dag

För att kunna njuta av sina lediga dagar när de inte är så många måste man utnyttja dem på ett bra sätt.
Här kommer mitt recept för en bra dag:

  • Ta lagom sovmorgon. Man behöver inte sova bort halva dagen bara för att man kan. Halv nio-nio brukar vara en bra tid att vakna, även om det blev lite sent kvällen innan.

  • Ät frukost. Det kan vara en kanelbulle eller en tallrik fil men se åtminstone till att få något i magen.

  • Se till att få lite frisk luft. En kort promenad eller slappande i en solstol kan räcka.

  • Gör något vettigt. Häng inte framför datorn hela dagen eller med näsan i samma bok. Jag passade på att kombinera denna och föregående punkt och gick ut för att måla om ett planteringsbord. Tänk lagom stort projekt!

  • Fika! Man måste ju få unna sig något och fika gör (de flesta) människor lyckligare.

  • Gör något du tycker om, idag var det att shoppa i min värld. Yep, jag hann faktiskt det också. Det började med ett nödvändigheter som ett fotoalbum och ett cykellyse på Ö&B och slutade med en jeansväst på H&M som jag, i en annan verklighet, faktiskt också behövde.

  • Stökigt skrivbord? Passa på att röja upp innan du sätter dig för din dagliga dos av datorn. Tro det eller ej men det tar inte många minuter. Det är okej att starta datorn innan man börjar röja så man kan ha musik igång.

  • Åter igen mitt ledord: lagom mycket sällskap. Det kan vara en mamma som hjälper till att måla eller en vän som kommer över på fika. Kanske en pojkvän som lagar middag åt dig? Men överdriv inte, man behöver faktiskt vara ensam ibland och det är okej.



Så, kommer ni ihåg det här tills nästa gång nu då?
Nä antagligen inte jag heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar