fredag 14 oktober 2011

7 Sorters kunder

Nu när jag har jobbat ett år på ICA (på ett ungefär) tänkte jag utvärdera våra kunder. Det går att placera in varenda liten kund i en av dessa sju grupper, det failar aldrig!


1. Kidzen
Inte en chans att det undgår dig att kidzen är i affären. Ett flockdjur med förmåga att höja ljudnivån till plågsam och en fantastisk talang för att gå en på nerverna genom att bara existera.


2. Toutchers
Man kunde tro att detta vore den värsta av de värsta kategorier men jag lovar att den ligger i lä. Överrepresenterade i denna kategori är gamla gubbar och missbrukare. Det börjar med ett vänligt leende och slutar med att de står där med armen kring ens axlar.
"Skojar bara" och "Lilla gumman" är uttjatade fraser.


3. Snåljåpen Kvittogalningen
Snåljåp är fel ord egentligen. Kanske borde man kalla dem skitstövlar men jag tyckte det var att ta i. Bara för att de retar gallfeber på mig får jag inte vara elak. Kännetecknet på denna kategori är i alla fall att de rycker kvittot ur näven på en när man ska ge det till dem. Precis som om jag tänkte stjäla deras finaste ägodel.
Jag. Hatar. Dig. Ingen, jag upprepar INGEN, retar mig mer.
Känner att jag måste ändra lite här. Det finns en annan version av denna kategori som är nästan lika jobbig. Det är de där kunderna som ALDRIG tar sitt kvitto själva utan blir de inte erbjudna det direkt efter genomfört köp kommer de tillbaka, tre kunder senare och frågar vart deras kvitto tog vägen.
Ursäkta? Vet inte hur många gånger jag fått rota igenom papperskorgen på grund av detta.


4. Väggen
Oftast män av någon anledning. Man sitter där och uttalar sina vanliga artighetsfraser, "Hej" "Det blev..." "Vill du ha det på beloppet?" och "Tack" utan att få minsta lilla nick till svar.
Det hade varit mer givande att prata med en vägg.
Seriöst, trist attityd klarar jag mig utan.


5. Turisten
Pratar ingen eller mycket dålig svenska. Innehåller inte bara turister utan även folk nyligen hitkomna från ett annat land för att bosätta sig. Oftast är de väldigt trevliga, om de nu förstår vad man säger. Inte allt försällan missar jag att snappa upp att de inte förstår ett ord svenska förrän de lämnar butiken.
Bra jobbat Sanna!
Förväxla dem ej med väggen, skulle de stå tysta tittar de i alla fall förskrämt på dig när du babblar på.


6. Paketskickaren
Köbildare nummer ett. Har man inte en enda kund i kassan och börjar hjälpa någon som ska skicka paket kan du ge dig fan på att halva byn plötsligt står och stampar. Stor variation på människorna här. Antingen försöker de blåsa en eller så är de jättetrevliga. Det gäller att hålla huvudet kallt.


7. Solstrålen
Den största gruppen i kundkretsen, tack gode Gud. De som med små medel förgyller hela ens dag. Ibland räcker det med en blick men oftast pratar de gärna en stund. ger en komplimang eller skämtar glatt. En uppskattande blick eller en klapp på axeln.
Ni är bäst.

2 kommentarer:

  1. Ja du Tessan, du har ju bara handlat av mig en gång men jag misstänker starkt att du är en av dem som typ alltid hamnar i Solstråle-kategorin! ;)

    SvaraRadera