lördag 9 mars 2019

Tre arvegods och ett par andra favoriter


Hade tänkt göra ett inlägg om tre favoritsaker här hemma som vi ärvt men medan jag gick runt och fotade hittade jag ett par saker till jag bara inte kunde låta bli att nämna så here we go:


1. Min silverstol naturligtvis. Glömmer aldrig när mamma kom förbi och lämnade en fkn tron till mig men det jag också vill lyfta i den här bilden är ljusstaken som står bredvid. Min morfar har gjort den och den stod på slindren nere i Grönis i många år innan den flyttade hit. Var lite osäker först om jag släpade hem den av rent sentimentala anledningar till en början men kan säga att den är som gjord för att bo i min hall. It was meant to be.

2. Den här spegeln. Jag var ytterst YTTERST skeptisk när Markus föräldrar frågade om vi ville ha den. På grund av min inga-gamla-speglar-policy. Gamla speglar=stor fet chans för spöken, det vet ju alla. Men den är fin och Markus gillade den så vi tog hem den. Inga spöken än och även den är som GJORD för att hänga i vår hall uppe? Seriöst, den är perfekt.
Kommer ej ihåg helt hundra och det är ingen idé att fråga Markus tror jag för han glömmer fortare än vad jag gör men jag tror att den har tillhört Markus farmors mamma från början? Något i den stilen i alla fall. Jag gillart'.


3. Mormors kaffekvarn som hänger i köket. Hon var väldigt glad i den och jag kan räkna upp otaliga minnen från olika åldrar där jag suttit på bänken nere i Grönhögen och inte kunnat låta bli att veva några varv. Det var liksom standard. Lite av en tvångstanke nästan? Fast en fin sådan. Det luktade ju alltid så gott också. Barndomsminnen när de är som bäst.
Det känns lite som ett hedersuppdrag att få ha den upphängd i mitt kök nu?


Den här soffan är inget arvegods, det är ett loppisfynd men jäklar vad jag gillar den! Både snygg och skön konstigt nog med tanke på att tyget är målat med vanlig snickerigrund. Jag skulle ha vaxat den egentligen för att den skulle bli mjukare men hann aldrig innan bröllopet och ni vet hur det är, blir det inte gjort innan så kommer det aldrig ske. Den gör sig himla fint med mammas spegel och... gammelmormors(?) piedestal. Alla tre har fallit offer för min guldspraysmani. 

Bordet pappa byggde till mig måste också få vara med på den här listan! Här brukar jag samla mina små favoritsaker. Plankorna han använt kommer från morfars gamla fiskrensarbord (nasty) som stått ute i massamassa år och blivit vackra. Underredet är ett ikea-skrivbord.
100% en favoritmöbel här hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar