onsdag 14 augusti 2019

Skördepartaj

Nej men så sjukt, trädgården levererade verkligen igår kväll. Nu har kilovis med krusbär och rabarber frysts in ihop med en miljon* blad grönkål. Nu kan vi typ inte skörda mer för frysen är full. Det är den i och för sig allt som oftast eftersom den är ungefär lika stor som en stövel. Mitt förslag var att vi skulle skulle dela den sista hästsparken som ligger där och tar upp halva frysen men tydligen var klockan halv elva och hästsparken stark nog att sänka en häst. Det hade ju kunnat bli ett väldans skördeparty annars tänker jag?
Oh well.
Ikväll ska jag lägga till "förvälla skärbönor" på min lista över shit I do.
Och drömma om nya tapeter och utebelysning och och och... Jag vet inte. Försöker att inte stressa ihjäl stackars Markus med alla mina idéer. Är lite inne på att tapetsera om sovrummet medan jag väntar?


 

Det känns som om jag kom av mig lite. För ovanlighetens skull. På tal om sånt som växer i min trädgård så gav jag ju även hasselnötterna en chans. Allt är så oklart med hasselnötter? Först är de omogna i tjugo år, sen är de mogna i tio minuter och efter det har alla blivit uppätna av fåglar/insekter/övriga hungriga djur. Ni som vet ni vet.
"De mognar mellan augusti och oktober och är redo att skördas när de börjar trilla ner självmant"- my ass. De var inte i närheten av mogna trots att jag i princip fångade dem i fallet. Låter väl de som sitter, sitta kvar ett tag till? Jag får väl gå ut och titta till dem var tionde minut om det ska vara på det viset.
Med tanke på lidandet de där hasselbuskarna åsamkar mig varje vår är väl några nötter det minsta jag kan be om?


Nog om hasselnötter. För tillfället. Så här fint kan man ha det om man "bara" ska gå en omväg på två kilometer till brevlådan innan middagen. Är inte riktigt redo för att växla årstid redan, men hösten börjar smyga sig på. Det är något i luften? Den är behaglig. Går att andas.
Några fler veckor av riktig sommar kan vi väl få?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar