lördag 18 oktober 2014

Spring för livet

Så kvällens planer var att ligga utfläkt på soffan och jäsa under en alldeles för varm filt men det slutade med att jag hamnade på någon annans soffa. Det var helt okej det med, är ganska nöjd med den ändrade detaljen i planen. Särskilt eftersom den andra soffan befinner sig på gångavstånd från mitt hus.
När man är van vid att de flesta av ens vänner befinner sig på ett avstånd av femtio mil eller mer så känns det väldigt lyxigt att spendera lördagskvällen hemma hos någon annan (än mamma) och ändå kunna GÅ hem.

Tyvärr höll kvällen på att sluta illa. Riktigt illa. Tre personer erbjöd sig att skjutsa hem mig (trots gångavståndet, jag har aldrig hymlat om att jag är bortskämd) men jag viftade bort deras erbjudande med att "ett spöke tar inte ett annat" och "jag har pepparspray" (funkar det på spöken?) och "äsch, det är så kort bit" men det var nära att jag fick äta upp mina ord bara halvvägs hemma.
Jag fick en plötslig känsla av att jag inte var ensam och jag kunde inte se längre än gatlampan sken så jag körde händerna djupare ner i fickorna och ökade stegen. Som om jag hade det på känn tittade jag ner i marken precis i sista sekund när jag såg att en groda hoppade RAKT EMOT MIN SKO!
Det varknappt en decimeter mellan oss, ett lätt språng för en medelstor groda.
Jag lyckades precis dansa undan så grodan istället hamnade bredvid mig och jag reagerade på instinkt och började springa. Grodan var precis snett bakom mig hela tiden och den jagade mig i säkert tio meter innan den stannade och jag förlorade den ur sikte.


Alltså. 
Shit.
Det där hade kunnat sluta illa.
Riktigt illa.


Fungerar pepparspray på grodor? Jag hade inte hjärta att stanna och testa (eller så berodde det på att jag var upptagen med att springa för mitt liv och inte tänkte en sekund på något jävla pepparspray) 

Typ såhär såg grodan ut ifall ni stöter ihop med den så ni vet att det är bäst att lägga benen på ryggen:


Fast dubbelt så stor. Om inte tre gånger så stor... Och jag ritade dit ett par huggtänder bara för att ni ska få en klarare bild av det hela och inte förväxla den med en vanlig huggtandslös groda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar