lördag 20 januari 2018

Att skriva - 2014 edition (Ur arkivet av opublicerade utkast)

Det är ju inte direkt någon hemlighet (längre) att jag älskar att skriva. I perioder åtminstone. Ibland skriver jag varje ledig stund och ibland inte alls. Ganska skönt, kravlöst och bara för mig själv.

Jag har haft en historia i mitt huvud som jag till och från skrivit på sedan jag var tretton år. Fattar ni hur länge det är? Det är ganska kul för det har ju blivit några versioner. Gör om, gör rätt liksom.
Historien är väldigt annorlunda nu från när jag påbörjade den och jag har faktiskt första utkastet (eller möjligtvis andra eftersom jag skrev halva första för hand) kvar. Första utkastet tog mig fyra år att färdigställa. Nästa tre år, och tredje två år. I somras på min korta semester fick jag för mig att skriva ut allt och faktiskt bearbeta texten på riktigt. Det slutade med att jag började om från början igen.
Fjärde utkastet har nu tagit mig tre och en halv månad att slutföra. Självklart behövs korrektur på det med men det är roligt att se hur man utvecklas, om än fortfarande bara för min egen skull.



Hittade det här inlägget bland utkasten. Skrev det förra året och vet ni vad det innebär?
Att jag är inne på mitt tionde år med mina karaktärer. Som är ca det enda som inte har ändrats så mycket.
Vet ni en annan sak?
Har typ börjat om för nionde gången nu och ni vet väl vad de säger?
- De första åtta utkasten är bara skräp.

Vilket betyder att jag borde, kanske, eventuellt, vara på rätt spår nu.
Äntligen.
Tio år senare.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Haha! Hittade det här inlägget bland mina 59(!) opublicerade utkast. Det är skrivet 2014 och jag kan lugnt säga att jag nog aldrig haft så fel i hela mitt liv.
Det är 2018 nu och den där storyn hänger fortfarande kvar men har nog aldrig varit så långt ifrån färdig som den är nu.
Men jag har ju ett helt liv på mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar