tisdag 20 februari 2018

Puerto Rico del 2 - Puerto de Mogan, Jeepsafari och Charlie Chaplin


Charlie Chaplin baren i hamnen hade bästa lunchen och bästa persiko mojito.
Ever.



Vi tog glasbottenfärja till Mogan och gick på marknad. Det var varmaste dagen på hela veckan och allmänt mysigt. Rekommenderas! Men man såg inte så himla mycket fantastiska grejer under färjan. Lite småfisk och de kunde man lika gärna titta på i hamnen i Mogan. Har man inte varit ute på havet tidigare (som vi hade när vi spanade på delfiner) så får man nog ut mer av att spana på utsikten från övre däck.




Min lunch som fick mig att gråta eftersom jag ej kan hantera fisktänder och för mycket ben i maten.
No joke.

Från marknad i Mogan till Jeepsafari. Ett gäng unga grabbar i jeepar på smala bergsvägar med 45 minuter off road-körning som avslut. Första intrycket var lite typiska killar i den där krock-åldern som gillar att ligga och leka på vägarna men de var väldigt säkerhetsmedvetna och guiden (på bild) hade mycket intressanta grejer att berätta om ön! Off road-åkningen var mindre amazing, kämpade mest med att inte slå i huvudet. 

Intressant som invånare på en ö med vattenbrist att komma som turist till en ö med ännu värre vattenbrist.
Här är det ju i alla fall blött 48 veckor om året som fyller på depåerna. Tydligen är de bland de främsta i världen på att avsalta havsvatten, lyssna och lär Öland!

Tallskog som brann för 10 år sedan. Många av träden har svarta stammar då tallar tål så pass mycket värme att de
inte började brinna? Hur sjukt ändå.
Superträd.
Plus naturlig vattenreservoar på bilden. Fanns typ två styck, ser inte ut att räcka så långt dock...


HAHA! Kolla vilken bitch-dromedar. Grande hette han och han slet päls från den stackars baggen som chillade med sin andra dromedarpolare.
Aloevera-plantage! Typ det och kaktusar som växte uppe i de torra bergen. Fick smaka rå aloevera och det smakade
lök?? Tydligen släkt med lökväxter. Var även väldigt bra att stryka på mina kinder som hettade av kamelallergi från vårt tidigare besök på kamel (och dromedar) -farmen. 


Lagom skitiga efter att ha åkt off road ner för berget.




Utsikten ändå!
Som mest befann vi oss runt 950-960 meter över havet. Ganska exakt 900 meter högre än Ölands högsta punkt alltså så lite skillnad mot vad vi är vana vid. Även om vi tyckte att vi var högt uppe i bergen var vi bara halvvägs upp till toppen. Åt den sötaste och godaste apelsinen typ ever.
Känner att jag måste nämna det efter att jag tvingat Markus att skala och dela en med mig eftersom jag inte kan själv på grund av min allergi :( 
(Det var så jävla värt dock)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar