tisdag 15 mars 2022

Sagan om oljetanken.

 Hej.

Idag har jag hantverkare hemma. De är oljetanksdemonterare. Nu sitter jag i och för sig i matrummet och gömmer mig men de verkar vara OTROLIGA på sitt jobb. Försöker låta bli att titta på dem som ett barn som ser en superhjälte men det är svårt. 
Är också naturligtvis OTROLIGT stressad över exakt allt. 
Och de bara jobbar på.
Som om den här situationen inte ens är lite mentalt påfrestande för dem?
Jag är mycket imponerad.


Saker jag haft panik över idag:

- Tänk om de är psykfall. Det var de inte. Inte ens lite verkar det som. Jag tror att de är/borde vara mer rädda för mig än jag är för dem. Om man bortser från att de verkar vara normala då och normala människor inte går runt och är nervösa över att andra människor existerar i närheten liksom.

- Jag presenterade mig inte när vi hälsade. Sa bara hej. Frågade vart de ville ställa bilen. Visade dem ner i källaren. Tittade skräckslaget på när de mätte mängden olja, tittade på vår snäva trappa, duckade för vårt låga tak... Och såg antagligen ut som någon som precis fått veta att den blivit frikänd från mord när jag viskande frågade "är det görbart?" och de sa att det var det.

- Terroriserade Markus för BORDE MAN FRÅGA OM DE VILL HA NÅGOT??? Kanske min näst mest ångestbringande tanke idag? Jag menar, jag vill såklart erbjuda dem typ... Något att dricka? Vore väl bra? Om man jobbar som de gör?? Men då måste jag ju gå ner dit... Och riskera att vara i vägen. Och jag är jätterädd för att vara i vägen. Tänker att jag själv mest hade uppskattat att bli lämnad i-fucking-fred men jag vet inte. Alla är ju inte som jag tack och lov.

- Ville be tusen gånger om ursäkt för att de behöver såga ner vår oljetank åt oss, det måste vara fruktansvärt där nere med tanke på hur mycket det luktar här uppe? Trångt och jävligt. Dålig belysning.
Blev påmind om att de ändå, med vad vi får anta är åtminstone ett visst mått av frivillighet, har valt det här yrket själva och inte hade haft något jobb om vi inte hade haft en oljepanna.
Och absolut. Så är det ju såklart.
Men ändå.
Not all heroes wears capes osv.


Ser fram emot att inte ha en brandbomb i källaren som riskerar att dessutom börja läcka olja. Det var liksom, ganska mycket olja i tanken. Att vi får ett helt rum till i källaren är bara en så jäkla bra bonus?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar