torsdag 1 september 2022

Örnviken

I somras fyllde ju Macky min Macky trettio! När jag fyllde trettio året innan fick jag ju precis det alla trettioåriga kvinnor vill ha - ett guldhalsband och en tripp till A World of Dinosaurs. Svårt att toppa? Hur toppar man ett besök på Europas största dinosaurieutställning?
Omöjligt.
Eller, kanske om jag hade låtit Markus åka på festival i Dalarna.
Men den här frun har gränser för hur länge hon kan tänka sig att sitta i en bil sin sista dag på semestern OCH gränser för hur länge hon kan tänka sig att lämna sina kattbarn.

Istället fick han en helg i en AuroraHut på Örnvikens camping och såhär med facit i hand så var det ju inte en skitdålig idé. Vi kan ha haft en av de mysigaste helgerna i hela livet? Drack öl och hängde på våra SUP:ar hela dagarna, få somna och vakna till vågskvalp.
Det tog mig ungefär trettiosju sekunder där för att börja överväga att sälja allt och flytta till husbåt.

 


Fredagen den tolfte augusti efter vi hade jobbat i hela fem dagar efter semestern lämnade vi kattkidsen till min bror med ett "ha det bra, lycka till" och sen drog vi till nordligare breddgrader.
Nu kanske Söderköping till vardags inte räknas som nordligare breddgrader men allt är ju relativt.
Di små kiden hann vara hos min bror i säkert tre minuter innan en av dem hade börjat klättra på fågelburen för att kunna *klappa lite* och den andra hade ätit upp en krukväxt och slickat på Stoffes macka.
Och så undrar folk varför jag helst inte lämnar bort dem.

Här bodde vi! Herr Andersson fick, vad jag misstänker var, en ytterst kortvarig trettioårskris och skulle absolut bada på fredagskvällen. Jag vet inte riktigt när han blev en person som badar? Men det är han nu. Även i oprövat (vad heter "prövat" om man inte bor på Öland? Provat?) vatten. Vem vet vad som fanns där i liksom? Supermysig miljö i alla fall, tio av tio. Med och utan badande Markus i vyn.

(Andra analyser: så glad att Markus inte ville ta mitt efternamn när vi gifte oss, Herr Hallberg låter bara sinnessjukt och har inte alls samma slagkraft som Herr Andersson. Slut på parentes.)


Vyn vi somnade till och vyn vi vaknade till. Eller jag i alla fall. Jag gick ut på bryggan för att Macki skulle få lite sovmorgon utan någon som slår kullerbyttor i sängen av rastlöshet. Blev alldeles orastlös och kunde sitta lugnt och fint bara jag fick komma ut i den svala morgonluften.
Hängde med mina låtsaskompisar i datorn och lyssnade på absolut ingenting utom the occasional jättefisk som plaskade i närheten.

Prick på andra sidan från vår flotte låg en sliten gammal sjöbod och varje gång jag råkade snegla mot den övervägde jag att bli spökhistorieförfattare på heltid. Skulle skriva sjutton böcker om bara den sjöboden men vem har tid med det? Vi skulle ju till Söderköping och äta glass! Tog en bild om jag får tråkigt i framtiden.

Det blev ingen glass men jag fick en räkmacka i Söderköping! Allt öppnade så jävla sent och palla springa omkring i Söderköping och vänta på glass när det fanns GT och långburk på flotten? Så vi åkte hem, hällde upp och hängde resten av dagen på våra SUP:ar istället. Satte fast dem i flotten med säkerhetslinan och sen vips hade vi världens skönaste dagbäddar. Vi paddlade ju viken runt ett par gånger också. En av oss kan ha tagit en tupplur i solen också vilket såhär i efterhand låter livsfarligt efter tre GT och ute på djupt vatten men nu drunknade ju ingen och jag lovar att jag troligtvis aldrig kommer göra om det. Absolut skönaste tuppluren på hela året dock, rekommenderar absolut alla och samtidigt ingen alls. Markus tvingade mig att bada och hävdade att han skulle lära mig att sluta vara så bortskämd med vart jag badar?
Ursäkta men det är faktiskt SINNESSJUKT att slänga sig i vattendrag där man inte kan se vad som finns runt omkring en. Här var det ju bara för att det var bra fiskevatten och smutsigt och djupt som jag inte ville bada men annars är ju sjöar det obehagligaste som finns. Slutna vattendrag överhuvudtaget? Allt som hamnar där ligger ju liksom... Kvar. I havet vet man ju att man badar med lik och sälar och jättebläckfiskar men havet är så stort att det liksom... Är ganska små odds att de skulle vara i närheten av mig.
Så nja.
Nä.
Tack ändå.

Pimpelhål i golv på flottar går att göra om till vinkylare om man är gammal scout. Eller bara... Gillar att dricka havstempererat vin antar jag. Det kan väl vara en hobby som allt annat tänker jag. Medan vinet blev kallt drack vi ljummen långburk och åt helt okej hamburgare. Livet på en pinne.

Söndag och dags för hemfärd. Jag var ute och paddlade på spegelblankt vatten, helt ensam vid halv sex på morgonen. Höll mig nog en hel timme innan jag väckte Markus för att han också skulle få uppleva den otroliga morgonstunden.
Och lite för att jag är rädd för djupt vatten och inte ville paddla ensam.
Men mest för Mackans skull såklart 💖

Så AuroraHut på Örnvikens camping i trettioårspresent? Tio av tio.
Rekommenderar alla.
Glöm inte att ta med egen kaffebryggare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar